mandag 23. februar 2009

Bloggstart!


Sitter og jobber med nye menyer og en masse annet for arbeidsplassen min, utelivinordkapp.no. Trenger litt avkobling, noe annet en jobb å fokusere på noen minutter her å der. Derfor tenker jeg plage verden med mine tanker og funderinger kring mat og smaker her i Finnmark. 


Fremover kommer jeg at engasjere meg i Arktisk Meny. Et i mine øyne ypperlig tiltak for å fremme de unike råvarer som finnes her oppe. Mer om det vid et senere tilfelle.

Jeg kommer at avslutte mine blogginlegg med en oppskrift jeg liker. Hvis det nå fortsatt finnes folk som lager mat...

Snart dags at sove så her kommer dagens lille oppskrift.
Rimelig trøtt på tyttebær syltetøy, lag en god chutney istedet!


Tyttebær chutney

ca 6 dl

1 ts ren eddik, 24 %
¼ dl vann 
2 dl rå sukker (farin eller annet brunt sukker kan gå..)
1 ss reven frisk ingefær
1 kanelstang
1 rosmarin kvist
3 dl tyttebær, friske eller frosne
3 stk små ternete epler


Legg alt i en kjele, kok på middels varme tils chutneyen får en kremet konsistens. Det tar 20 - 30 minutter. Fjern rosmarin kvisten og kanelstangen. Kjøl ned hurtigst mulig. 

Serveres kall til vilt, svinesteik, fugl, stekt sild. Jeg tenker servere den till Finnebiff fremover.

(lyst på mer fart? erstatt rosmarin med chili etter smak, mumma!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar